BTL (below the line) reprezinta tipul de publicitate pe termen scurt, destinat consumatorilor. Este intr-o continua crestere  si pune presiune asupra oricarei echipe de marketing pentru a atinge obiective de comunicare mult mai eficiente cu un buget limitat, intr-un mod cat mai  eficace si cu un tarif cat mai bun, gasind modalitati inedite de a comunica cu pietele tinta. Acest lucru a dus la o regandire a strategiilor de marketing si concentrarea eforturilor financiare pe tipul de publicitate BTL.

Tehnica BTL foloseste metode de publicitate mai putin conventionale decat cele obisnuite (ATL – above the line) pentru a promova produse sau servicii. Acestea pot include activitati, cum ar fi marketingul direct, relatiile publice si promotii de vanzari . De obicei,  publicitatea tip BTL se concentreaza pe linia de mijloc de comunicare  directa.

Tehnici de promovare a vanzarilor (tip BTL)

Reprezinta mijloacele si tehnicile de stimulare, impulsionare si crestere a vanzarilor de bunuri si servicii. In anumite cazuri, metodele de promovare BTL pot contribui la completarea actiunilor publicitare ale firmei, intarind si intregind imaginea si prestigiul companiei. Indiferent de natura mijloacelor si tehnicilor utilizate, actiunile de promovare trebuie sa raspunda unor obiective precise, integrate in politica promotionala globala a companiei.

Cu obiective variate si vizand categorii diferite de consumatori, gama metodelor tehnicilor de promovare este apreciabila:

1. Publicitatea la locul vanzarii

Cuprinde ansamblul de tehnici de semnalare, in cadrul unitatilor comerciale, pentru a atrage, orienta si dirija interesul clientelei spre un anumit raion, produs sau oferta, utilizand personal calificat pentru a (re)aduce in memoria cumparatorilor potentiali o marca, un produs, o utilitate, cat si pentru a anunta o oferta promotionala. Prin intermediul personalului sampling se urmareste transformarea motivatiei de cumparare in act de cumparare efectiv. 

Ca modalitati de publicitate la locul vanzarii mentionam: sampling, degustare, distribuire de pliante, oferirea informatiilor. Toate tehnicile de promovare prezentate mai jos se subscriu publicitatii la locul vanzarii, astfel activitatile de sampling si promotii sunt menite sa realizeze puntea dintre consumator si firma producatoare.

2. Concursurile promotionale

Constituie un instrument important pentru a creste notorietatea brandului in randul consumatorilor tinta. In cadrul concursurilor sunt antrenati consumatori potentiali, mai ales pentru produsele cu ciclu de viata repetitiv, urmarindu-se cunoasterea de catre acestia si clarificarea diferitelor atribute ale produselor, ale modalitatilor de achizitie si consum. Ca obiective mentionam: cresterea consumului, lansarea de noi modele ale produsului.

3. Merchandisingul

Are un rol promotional important care se refera la prezentarea in cele mai bune conditii (materiale si psihologice) a produselor si serviciilor oferite pietei. Tehnicile de merchandising se refera la:
a) modalitatile optime de amplasare a produselor in spatiul de vanzare, pe suporturile lor materiale
b) acordarea unei importante deosebite factorului vizual in vanzare
c) sprijinirea produselor intre ele in procesul de vanzare

Desi tehnicile merchandisingului se utilizeaza cu precadere in retele comerciale de vanzare cu amanuntul, nu trebuie ignorate efectele pe care acestea le pot avea in cadrul unor manifestari expozitionale: targuri, expozitii, saloane.

4. Vanzarile grupate

Vizeaza vanzarea simultana sau succesiva a doua sau mai multe produse la un pret global inferior celui rezultat prin insumarea preturilor individuale. Aceasta modalitate ofera o serie de avantaje atat producatorului, cat si consumatorului; primul isi vinde, in cadrul unei game de produse si servicii, si pe cele mai putin solicitate, in timp ce consumatorului ii este permisa realizarea unei economii banesti.

5. Reducerile de pret

Pot fi folosite in situatii diferite: ca mijloc de eliminare a retinerilor de cumparare ale anumitor categorii de consumatori, pentru care pretul este considerat prea ridicat, scaderea importanta sau chiar lichidarea stocurilor de produse lent sau greu vandabile; mentinerea vanzarilor la un nivel normal de eficienta in perioadele in care se constata un reflux al cererii;  contracararea actiunilor concurentei; folosirea oportunitatilor oferite de anumite conjuncturi ale pietei.

6. Cadourile promotionale

Reprezinta facilitatile pe care producatorul intelege sa le acorde cumparatorului, oferind prime, obiecte sau servicii, cuprinse in pretul de vanzare al unui produs sub forma unor sume modice, in cadrul unor concursuri, jocuri sau loterii. Scopul cadourilor este de a atrage atentia asupra unui produs, unei marci sau unei firme si sa pastreze fidelitatea consumatorilor pentru oferta intreprinderii.

Sampling – metoda de promovare BTL

Un tip eficient si cunoscut de publicitate BTL este samplingul (promotiile). Printr-un personal instruit in vanzari, de cele mai multe ori fete, acestea sunt trimise in magazine, in apropierea rafturilor din categoria produselor tinta. Scopul fetelor este de a convinge clientii sa cumpere, sa testeze, sa ii prezinte clientului si sa-l faca sa inteleaga aspectele brandului respectiv. Aceasta actiune este ideala pentru lansari de noi produse, care, de obicei genereaza  un real succes in vanzari ale produselor respective.

Touch & feel

Recent, agentiile si clientii lor au trecut la o “abordare integrata de comunicare”. BTL este o tehnica comuna utilizata pentru produsele de tip “touch&feel” – atinge si simte – (produse sau articole in care clientul pune pret pe impactul imediat, mai degraba decat pe informatii cercetate anterior). Tehnicile de tip BTL asigura reamintirea brandului si in acelasi timp, subliniaza caracteristicile produsului.

Promotiile de tip BTL castiga popularitate in randul tuturor companiilor mari in zilele noastre luand in considerare eficienta lor in ceea ce priveste “promovarea produsului individual unei tipologii de clienti”, la un pret, care este mult mai mic fata de cel normal in spatiul mass-media.

Allure Events ofera personal calificat pentru activitati BTL (sampling, degustari, distributie pliante). Pentru mai multe informatii va rugam sa ne contactati.

Publicitatea BTL este un stimulent imediat sau intarziat de a cumpara, exprimat in bani sau in natura ce are un scurt termen sau o durata temporara .